Vilka personuppgifter behandlar Visma Advantage?
Integritetspolicy
Personuppgifter som företaget Visma Advantage (Visma) och produkten Seiva kan komma att behandla om dig är:
- Grundläggande personuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-post och demografi
- Information om användare och webbtrafik som inloggnings-ID, användarnamn och IP adress
- Finansiell information som fakturarelaterad information
- Innehåll som du har laddat upp eller delat, som dokument, pdf:er, kommentarer i t.ex egna avtals-modulen.
- Statistik som visar hur användare använder vår programvara och konsumerar innehåll som vi erbjuder
- Information via jobbansökningar
För de ändamål som nämns i avsnittet ”Varför vi behandlar personuppgifter” behandlar Visma inte känsliga personuppgifter om dig.
Hur vi samlar in dina personuppgifter
I allmänhet samlar Visma in personuppgifter direkt från dig eller andra personer som är kopplade till vår kund. Om kunden du arbetar för köper Visma-produkter eller tjänster via ett Visma-partnerföretag kan vi samla in information om dig från partnerföretaget.
Vi använder oss också av cookies och andra spårningstekniker när du använder Vismas Advantage webbplatser och när du interagerar med oss per e-post, för att optimera din upplevelse av Visma, våra produkter och våra webbplatser. Detta görs med verktygen Onetrust, Wootric, Google Analytics och Clarity.
För mer information, vänligen läs Vismas cookie policy.
I vissa fall kan vi också samla in information om dig från andra källor. Dessa källor kan vara data aggregation från tredje part, Vismas marknadsföringspartner, offentliga källor eller sociala nätverk från tredje part.
Varför vi behandlar personuppgifter
Vismas integritetspolicy gäller när vi behandlar dina personuppgifter för olika ändamål när du interagerar med oss, som;
Köpa och leverera
- Hantera kundorder, avtal och betalningar
- Erbjuda tjänster direkt till dig, som webinar och rapporter
- Ge erbjudanden av produkter och tjänster till kunder
- Skapa och hantera konton för användare av våra tjänster
Support och förbättring
- Förbättra och utveckla kvalitet, funktionalitet och användarupplevelse för våra produkter, tjänster och Vismas webbplatser
- Erbjuda kundsupport för våra produkter och tjänster
Säkerhet
- Upptäcka, avhjälpa och förhindra säkerhetshot och missbruk, samt utföra underhåll och felsökning
Marknadsföring
- Hantera och skicka marknadsföringsmaterial
- Skapa intresseprofiler för att marknadsföra relevanta produkter och tjänster (profiling)
Information om hur personuppgifter behandlas i våra tjänster, beskrivs i respektive allmänna villkor för den tjänsten. Visma fungerar i dessa fall som personuppgiftsbiträde och behandlar uppgifterna på uppdrag av och enligt instruktioner från kunden. För mer information om detta, vänligen kontakta oss på info@seiva.se så hänvisar vi dig vidare till Visma Advantage Data Protection Manager.
Rättslig grund för behandling av dina personuppgifter
Visma behandlar personuppgifter utifrån flera rättsliga grunder.
Avtal med dig
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på ett juridiskt bindande avtal med dig, t.ex. när du ansöker om ett jobb hos Visma. Att behandla dina personuppgifter såsom CV, ansökan och referenser är nödvändigt för att Visma ska kunna hantera förfrågningar från arbetssökande innan ett kontrakt ingås.
Ditt samtycke
Visma kan komma att behandla dina personuppgifter baserat på samtycke. Du har alltid en möjlighet att ta tillbaka ditt samtycke efter att samtycket är lämnat.
Berättigat intresse
Visma har ett berättigat intresse när vi behandlar dina personuppgifter för säkerhet, support och förbättring eller när du agerar kontaktperson för en existerande eller potentiell kund. Dina personuppgifter behandlas utifrån ett affärsperspektiv på ett sätt vi anser inte står i konflikt med dina fri- och rättigheter som privatperson.
Vidare behandlar Visma dina personuppgifter baserat på ett berättigat intresse om du anmäler dig till ett webinar, laddar ner rapporter eller annat innehåll från våra webbsidor. Det berättigade intresset är att bistå dig med korrekt innehåll, hålla webinar, marknadsföra och administrera dina förfrågningar. Läs mer om hur Visma behandlar dina personuppgifter för marknadsföringssyften baserat på berättigat intresse och dina rättigheter när vi behandlar dina personuppgifter för sådana syften under avsnittet “marknadsföring” i denna integritetspolicy.
Hur dina personuppgifter delas
Inom Visma
Visma Advantage och Seiva är en del av Visma-gruppen som består av flera dotterföretag och det är viktigt för oss att vi ger dig bästa möjliga övergripande upplevelse. För att upprätthålla en översikt och ha insikt kan Visma Advantage dela dina personuppgifter mellan företag i Visma-gruppen.
Utanför Visma
Visma kan också komma att dela dina personuppgifter med extern tredje part i följande sammanhang:
Myndigheter
Polismyndigheten och andra myndigheter kan begära tillgång till personuppgifter från Visma. I dessa fall lämnar Visma över informationen endast om ett domstolsbeslut finns att göra detta.
När använder Visma underbiträden?
Visma använder underbiträden för att behandla personuppgifter. Detta är vanligtvis leverantörer av molntjänster eller andra IT-leverantörer.
När Visma använder underbiträden skriver Visma personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med dessa för att skydda din integritet. Om underbiträden är lokaliserade utanför EU/EEA säkerställer Visma legala grunder för internationella överföringar å dina vägnar genom att använda EU standardavtalsklausuler (EU SCC).
För mer information om underbiträden för Vismas produkter och tjänster, vänligen besök Vismas Trust Center.
Du kan alltid begära en översikt och mer detaljerad information om Vismas underbiträden.
Hur du kontaktar Visma finns längst ner i detta dokument.
Hur länge lagras dina personuppgifter?
Visma lagrar dina personuppgifter endast så länge som krävs för att uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter. När vi behandlar dina personuppgifter på andra rättsliga grunder, såsom berättigat intresse, sparas informationen så länge den är nödvändig för att uppfylla syftet med behandlingen.
Följaktligen kan dina personuppgifter omfattas av olika lagrings-policies baserat på typ av data och syftet med att samla in dem.
Nedan några exempel: Vid rekrytering kommer Visma att radera dina personuppgifter såsom CV, ansökan och andra dokument, när rekryteringsprocessen är avslutad, vanligtvis maximalt 6 månader efter sista ansökningsdatum om inte annat överenskommits med dig.
Ett annat exempel är kontaktinformation lagrad i marknadsföringssyfte, inklusive leads eller potentiella kunder. Sådana personuppgifter kommer att raderas senast 24 månader efter senast registrerade aktivitet.
För ytterligare information angående radering, välkommen att kontakta Visma (kontaktinformation finns i sista sektionen i detta dokument).
Dina rättigheter
Som registrerad kan du åberopa följande rättigheter i relation till Vismas behandling av dina personuppgifter:
- Rätt till tillgång. Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar (om dig).
- Rätt till rättelse. Du har även rätt att begära att Visma korrigerar felaktiga personuppgifter som rör dig. Om du har ett användarkonto hos Visma vanligtvis göras under "kontoinställningar” eller genom att besöka din profilsida i Vismas prenumerationshanteringsverktyg för mejlutskick.
- Rätt till radering. Du kan begära att Visma raderar uppgifter om dig.
- Rätt till begränsning (av behandling). Du kan be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter.
- Rätt till dataportabilitet. Du kan be oss att förse dig eller andra med dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinläsbart format.
- Rätt att göra invändningar. Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter på grundval av berättigat intresse eller ändamål för direkt marknadsföring. Du har också rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter för att utföra uppgifter som utförs i allmänna intressen eller i myndighetsutövning eller utifrån berättigade intressen.
Vänligen notera att det kan finnas vissa undantag eller begränsningar till ovannämnda rättigheter som kan gälla beroende på de specifika omständigheterna i din situation. I sådana fall kommer vi att förse dig med detaljerad information om tillämpligt undantag eller begränsning och hjälpa dig att utöva dina rättigheter i största möjliga utsträckning, i enlighet med tillämpliga lagar och förordningar
Vänligen använd https://www.visma.com/trust-centre/privacy-request alternativt mejla info@seiva.se för att inkomma med begäran enligt denna sektion.
Slutligen har du också rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) gällande behandlingen av dina personuppgifter.
Marknadsföring och profilering
Det berättigade intresset
När du interagerar med Visma t.ex. genom att besöka Vismas webbsidor, ladda ner innehåll, delta på webinars och som en del i användningen av Vismas tjänster, kommer Visma att behandla dina personuppgifter utifrån ett berättigat intresse. En av Vismas berättigade intresse är att behandla personuppgifter för direktmarknadsföring.
Visma använder dina personuppgifter för att tillhandahålla relevant innehåll till dig genom direkt marknadsföring på sociala medieplattformar och e-post, webbsidor eller i en Vismatjänst, baserat på dina preferenser. De personuppgifterna vi behandlar är aggregerade uppgifter om dig, såsom IP-adress, intressen (var du har klickat etc.), användarnamn och enhet. Detta görs t.ex. genom cookies och kallas profilering. Visma kommer också att ha möjlighet att kombinera denna information med information om den kundrelation vi kan ha med ditt bolag.
Syftet med profileringen är att leverera anpassad marknadsföring till dig, förbättra din användarupplevelse av våra tjänster / webbsidor och tillhandahålla produkter som våra kunder är nöjda med. Vismas tjänster är generellt använda som verktyg för arbetsrelaterade syften, och ditt beteende i dessa verktyg säger lite om ditt privatliv. Inga känsliga uppgifter behandlas. Dina personuppgifter behandlas därmed ur ett affärsperspektiv på ett sätt som vi bedömer inte är i konflikt med dina fri- och rättigheter som individ.
Visma använder e-post som ett verktyg för att kommunicera marknadsföring, dock endast med ditt medgivande i enlighet med gällande marknadsföringslag (om sådant behövs). Om du har gett ditt medgivande kommer du alltid att ha möjligheten till opt-out som beskrivs nedan, eller när du får ett mejl innehållande marknadsmaterial.
Rätt till opt-out för marknadskommunikation
Du har rätt till opt-out att ta emot marknadsföringsmaterial från Visma och vara föremål för profilering. Du kan göra detta på följande sätt:
- Genom att följa instruktioner för opt-out i marknadskommunikationen
- Ändra preferenser på ditt konto om du har ett konto hos Visma
- Kontakta oss via e-post på info@seiva.se
- Genom att använda tillämpligt verktyg för prenumerationen (subscription management tool)
Du kan också alltid opt-in/out cookies på en specifik Seivas webbsida genom vår cookie-banner.
Notera att även om du väljer opt-out för att ta emot marknadsföringsmaterial, kan du fortfarande få administrativ information från Visma, såsom orderbekräftelser och notifieringar nödvändiga för att hantera ditt konto på den tjänst Visma erbjuder våra kunder.
Ändringar
Vi uppmuntrar att du granskar Vismas integritetspolicy regelbundet. Om Visma gör betydande ändringar till denna policy som väsentligt förändrar vår praxis kring integritet kan vi också meddela dig på annat sätt, som att skicka e-post eller lägga upp ett meddelande på vår webbplats innan ändringarna träder i kraft.
Senast uppdaterad: 2024-11-07
Kontakta oss
Den personuppgiftsansvarige som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är
Visma Advantage AB - Seiva
Huvudkontor: Västra Järnvägsgatan 7, 111 64, Stockholm
Telefon: +46 10-141 29 00
Vi uppskattar din åsikt. Om du har kommentarer eller frågor om vår integritetspolicy, andra frågor om integritet eller angående en möjlig personuppgiftsincident, vänligen skicka dessa till info@seiva.se
Vi hanterar frågor och klagomål konfidentiellt. Vår representant kommer att kontakta dig för att hantera eventuella frågor eller problem samt för att beskriva alternativen som finns för att lösa dessa. Vi strävar efter att klagomål och frågor blir lösta på ett korrekt och lämpligt sätt.