Hemkänsla med kvalitetsråvaror och omtanke
I ett bostadsområde på Vendelsö i Haninge ligger Lovisagården, ett småskaligt familjeägt demensboende med utpräglad hemkänsla. En viktig del av arbetet med att erbjuda de boende en genuin hemkänsla är att lägga ner mycket kärlek och omsorg i den mat som serveras. Här används i första hand svenska råvaror och allt tillagas från grunden av Lovisagårdens egen kokerska.
– De äldre som bor hos oss är mellan sjuttio och nittionio år gamla och är ofta relativt långt gångna i sin demenssjukdom. När de inte kan bo hemma längre ser vi det som en av våra viktigaste uppgifter att erbjuda en miljö som känns så hemlik och trygg som möjligt. Här kan de boende exempelvis ta med sina husdjur och om man vill dricka ett glas vin till maten så är det helt okej, säger Petra Tegman, verksamhetschef på Lovisagården.
Måltiderna är en självklar höjdpunkt för de boende. Personalen äter alltid tillsammans med de boende och målsättningen är att de ska kunna njuta av maten i lugn och ro i gemenskap med de andra boende. På Lovisagåden finns även ett matråd som ger de boende möjlighet att planera och påverka matsedeln tillsammans med kokerskan.
Bra hjälp av inköpscoachen
– Det är vanligt att äldre personer går ner i vikt i takt med att de tappar muskelmassa. För oss är det viktigt att den mat vi serverar är näringsrik och stimulerar till matglädje. Varje dag bakar exempelvis vår personal kakor till eftermiddagskaffet. Det fyller flera syften, det är förstås gott men när vi bakar sprider vi även en doft i huset som förstärker de boendes hemkänsla, säger Petra Tegman.
Lovisagården har använt sig av Seivas (tidigare Uhpo) avtal i många år vid det här laget. De uppskattar särskilt möjligheten att beställa allt som behövs, oavsett om det är förbrukningsvaror, arbetskläder eller livsmedel, via en och samma portal.
–Det förekommer ofta att leverantörer kontaktar oss med offerter och prisförslag, men när vi jämför så visar det sig i princip alltid att det är förmånligare för oss att samla alla våra inköp via Seiva. Vi har dessutom fått jättebra hjälp och stöd av Seivas inköpscoach, som bland annat hjälpt oss att sammanställa inköpslistor, månadsrapporter och göra årssammanställningar, säger Petra Tegman.
Utdrag ur artikel publicerad i Seivas (tidigare Uhpos) kundtidning nr 2 2017. Text Annika Wihlborg.