Restaurangskolan Nyköping Strand tar hjälp med sina inköp
Matglädje och mänskliga möten präglar dagarna på hotell-och restaurangskolan Nyköping Strand. Tack vare den egna restaurangen rustas eleverna för arbetslivet – på riktigt. För ett par år sedan blev de kund hos Seiva (tidigare Uhpo), något som inneburit positiva förändringar på flera plan.
Det slamrar och fräser i det stora restaurangköket en trappa upp på Nyköping Strand utbildningscentrum. Vid ett stekbord står ett par elever och steker strömming medan andra förbereder såser eller skivar fläskkarré.
Om en liten stund kommer skolans egna elever för att äta, innan det blir dags att välkomna allmänheten. På den här skolan är det gymnasieleverna som både serverar och lagar maten åt skolkamrater och restauranggäster.
– Det här är verklighetsbaserat lärande, konstaterar biträdande rektor Daniel Andersson och berättar att skolan även har en à la carte-matsal som är öppen vissa kvällar.
Lunchrestaurangen, som erbjuder tre olika rätter i kombination med en diger salladsbuffé, är populär. I normala fall kommer många äldre hit för att äta, liksom folk från arbetsplatserna i närområdet. Pandemin har därför påverkat verksamheten markant.
– Normalt kan vi ta emot 150 gäster, men på grund av coronarestriktionerna var vi till en början tvungna att stänga helt och därefter ha ett begränsat antal lunchgäster, berättar Daniel Andersson.
Många av de äldre gästerna vågade sig inte heller hit när det var som värst, medan kontorsfolket i stor utsträckning jobbat hemifrån. Då har det gällt att ställa om verksamheten.
– Under en period sålde vi matlådor i stället, något som bidrog till att eleverna ändå fick jobba i skarpt läge. Och skolans butik har haft öppet fem dagar i veckan i stället för normalt tre.
Nu när restriktionerna hävts arbetar skolan med att öka kundunderlaget till restaurangen igen. Samtidigt ser man att trenden att köpa med sig mat fortsätter att öka.
Viktigt öka yrkets status
De senaste åren har intresset för utbildningar inom restaurangbranschen minskat – trots att branschen skriker efter folk.– Det har inte varit så tydliga politiska budskap vad gäller de yrkesförberedande linjerna, menar Daniel Andersson, som konstaterar att ungdomar i dag hellre söker sig till samhälls- och ekonomiprogrammen, trots att de yrkesförberedande utbildningarna också ger högskolebehörighet.
Han anser också att branschen framställts i dålig dager i medierna under pandemin. På Nyköping Strand gör man därför vad man kan för att öka statusen på kockyrket och bland annat ändra den ofta negativa bilden av en stressig arbetsmiljö med udda arbetstider.
– Restaurangbranschen är bred, där finns alla möjligheter. Och det finns många jobb där man kan arbeta dagtid, slår han fast.
Bland skolans tidigare elever finns flera av dagens stjärnkockar och flera av dem kommer till skolan som gästföreläsare, för att inspirera och motivera eleverna ytterligare. Ett nära samarbete med branschen, i form av praktikperioder både på hemmaplan och utomlands, liksom olika aktiviteter utanför skolan, bidrar också till att ge eleverna goda förutsättningar och rusta dem inför arbetslivet.
Medlemskap som sparar tid
Sedan två år tillbaka är skolan kund hos Seiva (tidigare UHPO), något som inneburit positiva förändringar på flera plan.
– Vi var inne i en process där vi ville åstadkomma förändring. Så fick vi kontakt med Seiva och såg att ett samarbete skulle gynna oss över tid, konstaterar Daniel Andersson.
Yrkesläraren Claus Jarding, som är en av dem som sköter inköpen, är entusiastisk.
– Seiva är en fantastisk samarbetspartner. Nu behöver vi inte längre ta tid från vårt pedagogiska arbete för att jaga våra leverantörer och vi behöver inte längre lägga tid på förhandlingsprocessen, konstaterar han.
Något som Claus Jarding uppskattar stort är månadsuppföljningarna tillsammans med Seivas inköpscoach Sebastian Strid.
– Uppföljningarna är en trygghet, man känner att man har kontroll.
Han är också glad över de kostnadsfria utbildningar inom hans eget specialområde som Seiva erbjudit under pandemin.
– Det har varit jättebra och spännande föreläsningar, säger han.
På grund av pandemin har man ännu inte kunnat utvärdera de två årens samarbete. Men att avtalet även inneburit en ekonomisk vinst är Claus Jarding övertygad om. Och han tycker att fler inom restaurangbranschen borde bli medlemmar i organisationen:
– Vissa krögare är rädda för att binda upp sig vid avtal, men det här är fritt. Man är ju inte på något sätt tvingad att handla via Seiva, konstaterar han.