5 tips för miljövänligare inköp av kontorsmaterial
Vill du också ta större hänsyn till miljön när du gör inköp till företaget men vet inte var du ska börja? Du är inte ensam. Att inte veta var man ska börja är ett vanligt problem som bidrar till att man aldrig kommer igång. Men vi hjälper dig!
Här ger vi dig 5 enkla tips för att komma igång.
- Papper – Köp enbart kopieringspapper med miljömärkning som FSC (Forest Stewardship Council), PEFC (Pan European Forest Certification), Svanen och Bra miljöval. För att spara ner på pappersförbrukning kan du ställa en låda vid kopieringsmaskinen för insamling av felutskrifter där ni kan använda den tomma baksidan.
- Kuvert – Vanliga kuvert ska inte slängas i pappersåtervinningen, vilket beror på limmet. Köp istället in Svanenmärkta kuvert där limmet är vattenlösligt och kan återvinnas som papper. Även Svanenmärkta fönsterkuvert består av plast som pappersbruken kan urskilja.
- Plastfickor – Plastfickor och mappar bör vara av polypropylen (PP) eller polyeten (PE) som både är bättre vid tillverkning och går att slänga i återvinningen.
- Pennor – Börja använda stiftpennor som går att återanvända med nya stift. Bläckpennor bör vara tillverkade av återvunnen plast från PET-flaskor eller tillverkade av majsfibrer som är biologiskt nerbrytbara och kan återgå i kretsloppet. Överstrykningspennor, whiteboardpennor, blädderblockpennor bör vara Svanenmärkta.
- Större beställningar – Vid beställningar kan du beräkna hur mycket ni förbrukar per år och lägga större beställningar. Då minskar ni även risken för att något av standardsortimentet tagit slut och behöver en expressleverans.
Samförhandlade inköpsavtal tar hänsyn till miljön
Seiva samförhandlar inköpsavtal för ca 15 000 små och medelstora företag, och tack vare vår samlade köpkraft kan vi tillsammans få lika starka avtalsvillkor som större företag. När vi förhandlar avtal är miljöarbetet en viktig punkt som vi tar hänsyn till och det ska vara enkelt att välja miljövänligt hos våra leverantörer.
Du kan testa hela tjänsten utan kostnad i 30 dagar. Och du har en hel kundservice, specialiserad på inköp för småföretag, som väntar på att hjälpa dig att sänka dina inköpskostnader.