Vinnande verksamhet för alla
Café, restaurang, mataffär och second hand-butiker – med sina sociala företag ger Östergötlands Stadsmission många en andra chans i arbetslivet. Samtidigt skapar man intäkter till de egna stödverksamheterna.
Text och foto: Torun Börtz
Det är ingen överdrift att säga att det känns som att stiga in i en kyrka när man öppnar dörren till Stadsmissionens café i centrala Linköping. Organisationen fick den gamla 1800-talsbyggnaden i gåva för 18 år sedan av Emanuels metodistförsamling, vars åldrande medlemmar inte längre hade ork att ta hand om den.
Här kan man fika dagen lång och lunch serveras också i den rymliga och ljusa lokalen. Ingela Åkerborg och Annika Johansson är två som hittat hit den här förmiddagen.
– När vi är i stan och shoppar brukar vi börja här. Det är fint här inne, säger Ingela medan hon betalar sitt kaffe och sin macka.
Flygeln längst ner i lokalen vittnar om återkommande och uppskattade musikevenemang. Stadsmissionens café har dock ett annat fokus än andra företag i cafébranschen.
– Det viktigaste här är våra deltagare, poängterar enhetschefen Andreas Nordlund.
Förutom fyra anställda har man 15 deltagare. Det är personer som varit långtidsarbetslösa eller som behöver språkträning för att kunna ta sig ut i yrkeslivet. För de flesta blir tiden hos Stadsmissionen den knuff de behöver.
– Många möter man senare i butiker och restauranger, säger Andreas och berättar om en man som kom hit när han var 62 år. Tack vare tiden på caféet fick han sedan jobb på en restaurang och behövde inte sluta sitt yrkesliv som arbetslös.
– Han kommer fram och hälsar när vi möts på stan, han är så stolt.
Populär restaurang
Ett par minuters promenad från caféet ligger Stadsmissionens egen restaurang, Restaurang von Dufva. Här är det bordsservering och en utökad meny som gäller och varje dag har man omkring 100 lunchgäster. Dessutom lagar man dagligen mat till tre förskolor och har cateringverksamhet.
En av dem som arbetstränar på von Dufva är Gita Bitenbindere. Den här förmiddagen står hon och brer mackor på löpande band.
– Jag trivs jättebra. Jag gör allt möjligt, men bakning är absolut min grej. Nu har jag börjat med förberedelserna till julbordet, säger hon och berättar att hon snart ska sätta i gång med att göra Mozartkulor.
Andreas håller fram en låda med småbröd och berömmer hennes noggrannhet:
– Titta på de här syltkakorna, de är exakt lika stora allihop!
Billigare med Krogdirekt
Stadsmissionen är sedan ett 15-tal år en trogen kund hos Krogdirekt (Som vi årsskiftet 24/25 blir Seiva). Andreas ser många fördelar med samarbetet.
– Vår inköpscoach Thomas har ju tid att sitta och jämföra priser och har kunskapen som behövs. Han är en engagerad säljare som kollar upp det man behöver.
Ett avtal som Andreas är lite extra nöjd med är Krogdirekts kortinlösenavtal.
– De har ett betydligt förmånligare avtal än vad jag skulle kunna få om jag gick till banken som enskild kund.
Senast en ny kyl skulle köpas till caféet gick han också via Krogdirekt.
– Det blev definitivt några tusenlappar billigare.
Fisk köper han från en lokal handlare, annars handlas alla livsmedel via avtal på Mårdskog & Lindkvist. Tack vare avtalen kan han också handla till rabatterat pris i Axfoods fysiska butik, som bara ligger några minuter bort.
– Det vore ju inte jättebra för miljön att dra hit en hel lastbil från Norrköping bara för att vi saknar typ tre ingredienser, resonerar han.
Nya avtal på gång
Seiva (tidigare Visma Uhpo) är en ny bekantskap, som Stadsmissionen ännu inte använder sig så mycket av. Men Andreas har börjat gå igenom utbudet tillsammans med inköpscoachen Thomas Björklund. Många av Seivas avtal och tjänster är intressanta för Stadsmissionen, menar Thomas. Och inte bara för caféet och restaurangen.
– Jag har även kontakt med alla de andra enheterna inom Stadsmissionen. För dem kan det vara intressant med avtal på allt från arbetskläder till utbildningsmaterial, produkter de inte känner till att de kan få rabatt på.
Thomas hjälper också Andreas i arbetet med att få ner råvarukostnaderna.
– Där är vi bollplank och hjälper till med anbudsartiklar.
Han är imponerad av Stadsmissionens arbete.
– Jag älskar Stadsmissionen, de är väldigt engagerade och gör ett fantastiskt jobb för att hjälpa utsatta människor.
Matmissionen minskar svinnet
För honom var det därför en självklarhet att vara med på invigningen av Matmissionen, Stadsmissionens senaste sociala företag som invigdes i februari i stadsdelen Skäggetorp.
Här får den handla som inte tjänar över 13 274 kronor i månaden efter skatt. När man blivit medlem i butiken kan man sedan boka in två besök i veckan. Varorna som säljs har skänkts av lokala mataffärer i Linköping eller av livsmedelsproducenter.
Varor som annars skulle ha slängts. Kort datum kan vara en orsak att de hamnar här, en annan att varorna blivit felmärkta eller att företag helt enkelt överproducerat.
På Matmissionen säljs de sedan för max en tredjedel av ordinarie pris. Den här dagen kan man till exempel köpa ett halvt kilo nötfärs för 13 kronor.
Även Krogdirekts och Seivas grossister, Martin & Servera och Mårdskog & Lindkvist, donerar kontinuerligt produkter hit, men både Thomas och Matmissionens enhetschef, Roger Reznik, ser en stor utvecklingspotential på området.
– Det går att utveckla samarbetet ännu mer, konstaterar Thomas och välkomnar fler grossister och producenter att engagera sig.
– Samtidigt ska man inte glömma att våra grossister är väldigt duktiga på att inte få något svinn, poängterar Thomas.
Artikel publicerad i Seiva Magasin (tidigare Uhpos medlemstidning) nr 2024/2025.
Text och foto: Torun Börtz