Det är Sveriges största undersökning av framtidstro hos små och medelstora företag. Den första undersökningen genomfördes 2011. I Affärsbarometern fokuserar vi på inköps- och försäljningsutvecklingen, digitaliseringstakten samt miljöhänsynen hos den grupp av företag som skapar 4 av 5 jobb på arbetsmarknaden och på många sätt bär svensk ekonomi.
Affärsbarometern
"Vårt viktigaste budskap till små och medelstora företag är att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. Nu ökar framtidstron. Det är en kraftig ökning. Men det betyder inte att lågkonjunkturen är över. Det är fortfarande viktigt med en strikt kostnadskontroll som möjliggör investeringar när konjunkturen verkligen har vänt."
Henrik Salwén
vd Visma Advantage
Resultat vår 2024
När Affärsbarometern för våren 2024 genomförs råder en manifest lågkonjunktur. Krig och oro i vårt närområde pressar logistikkedjor och räntorna är fortfarande höga. Samtidigt har inflationen sjunkit kraftigt. Det bidrar till förhoppningar om en ekonomisk återhämtning. Små och medelstora företag reagerar ofta tidigt på kommande uppgångar eller nedgångar i ekonomin. Och nu stiger framtidstron, även om skillnaderna mellan olika branscher är stora.
Affärsbarometer 2011-2024
Nedan ser du hur framtidstron hos små och medelstora svenska företag har varierat sedan undersökningen startades.
Frågor från undersökningen
Inget varar för evigt – inte heller en lågkonjunktur. Det gäller också att komma ihåg att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. De frågor som 1 002 företag besvarat i vårens undersökning fokuserar på kostnader, investeringar, inköp och försäljningsutsikter. Det ger oss ett resultat och en bild av hur små och medelstora företag ser på sin nära framtid, på sin egen försäljning.
Henrik Salwén
vd
henrik.salwen@visma.com
0708-16 66 11
Pär Johansson, ansvarig Affärsbarometern
par.u.johansson@visma.com
0761-33 78 37