Från skärgård till skånegård
Efter mycket letande hittade Pia och Jeppe Zandén till slut sin drömfastighet på Österlen. Tillsammans med delägaren Filip Andersson gör de nu verklighet av sina restaurang- och hotellvisioner.
Text & Foto: Torun Börtz
Den ökända, skånska blåsten river i de gulnande höstlöven i Hagestad.
– Blåsten har vi inte vant oss vid ännu, konstaterar Jeppe Zandén när han öppnar dörren.
Han och hustrun Pia kommer från Linköping och drev tidigare pub och lanthandel i sommarparadiset Arkösund, alldeles ute i havsbandet.
– Vi gjorde om en säsongsöppen lanthandel till en åretruntöppet, berättar Jeppe och förklarar hur de varje år efter högsäsong byggde om butiken till en automatbutik.
Ortens pub gav de också nytt liv och där mer än fördubblade de antalet sittplatser.
Föll pladask för gården på Österlen
Men efter fem år kände de sig färdiga och började istället att leta efter ett pensionat, någonstans i Sverige. Så småningom fastnade de för Öland och hade i princip bestämt sig för en fastighet där.
– Men när vi var på Öland såg jag att den här gården var till salu. Så vi tänkte att vi alltid kunde åka förbi, när vi ändå var ”i närheten”, säger Pia och ler.
Men det som mest var tänkt som en trevlig avstickare till Österlen utvecklades till något helt annat.
– När vi kom hit och gick in på kullerstensgården föll vi pladask.
Det är en klassisk, kringbyggd skånegård som de köpt. Den tidigare ägaren hade butik och kafé här, så platsen är etablerad. Att gården dessutom bara ligger några hundra meter från floristen Karl Fredriks numera rikskända inredningsbutik är ett annat plus.
– Jag tror att vi kan komplettera varandra, säger Pia.
Med på projektet är också kocken och sommeliern Filip Andersson. Han var bara 16 år när han kom till Arkösund för att sommarjobba i lanthandeln. Snabbt upptäckte Pia och Jeppe hans stora potential och de två sista somrarna arbetade han som köks-chef på deras pub. Endast 21 år gammal har han nu blivit delägare i det nya företaget.
– Man ska satsa på människor som har rätt driv. Därför ville vi ha med Filip på vår resa, konstaterar Jeppe.
Självklart samarbete med Krogdirekt
Under åren i Arkösund var Krogdirekt (som vid årsskiftet 24/25 blir Seiva) en självklar samarbetspartner.
– Jag jobbade på Carlsberg i 18 år, så jag hade arbetat tillsammans med Krogdirekt länge redan innan, förklarar Pia.
Att som litet företag ha en stor organisation i ryggen ser de som en väldig fördel.
– Och inköpscoacherna besitter så mycket kunskap som vi inte har, det vore dumt att inte ta tillvara den, resonerar hon.
Inköpscoachernas stora kontaktnät är också något de ser som värdefullt och i det närmaste avgörande.
– Inte minst nu när vi flyttat ner hit där vi ännu inte känner någon. Just nu håller vi på och tittar på vilken huvudleverantör vi ska ha för livsmedel, även om vi också kommer att handla en del lokalt.
– Det vore ju hål i huvudet att beställa potatis när det finns en potatisbonde hundra meter bort, konstaterar Jeppe med ett skratt.
I samband med att de köpte gården i Hagestad har de också haft stor hjälp av Krogdirekts avtal med försäkringsrådgivaren Tydliga.
– Det är en stor fastighet och mycket att tänka på. Deras rådgivare har varit väldigt behjälpliga.
Restaurang och kafé till påsk
Trots att det bara har gått ett par veckor sedan de fick nycklarna är de redan i full gång med att förverkliga sina idéer. Bland annat har de börjat bygga ett restaurangkök, skräddarsytt efter Filips önskemål.
För restaurang och kafé ska här bli, färdigt att öppna till påsk. Till sommaren ska också de första sju hotellrummen stå klara. Så småningom ska rummen bli fler och kanske inreder de en bröllopssvit på den rymliga övervåningen. Dessutom planerar de en mindre husbilsglamping på marken som hör till, där husbilsturister ska kunna rulla in till färdigbyggda uteplatser och sedan slå sig ner till en god middag i restaurangen.
Vad stället ska heta?
Den gigantiska, blå elefanten, som den förra ägaren låtit stå kvar på parkeringen, ger svaret.
– Blå elefanten så klart!
Artikel publicerad i Seiva Magasin (tidigare Uhpos medlemstidning) nr 2024/2025.
Text och foto: Torun Börtz