Det finns företag som sparar pengar på alla frakter. Följ med till Västergötland och möt en stor vinnare i liten förpackning.

Hjo, we can.
Cykla, gå eller ta bilen till Gjutarvägen 2 i Hjo vid Vätterns strand och du möts av en skylt som säger JKB Hyband. Företaget har tio anställda. Grundaren heter Brunér i efternamn. Och Jonathan i förnamn.
När han köper Hyband och lägger till JKB i företagsnamnet så är året 2009. Det finns minst tre faktorer som talar för att Jonathan Brunér ska lyckas som företagare i hydraulik-branschen. Vi tar dem i tur och ordning:
- En professionell bakgrund inom just hydraulik.
- Förmåga att räkna på affärer och göra smarta val.
- Bra mull i nävarna.
Hans första åtgärd är att bredda verksamheten. Hyband hade fokuserat på att leverera hydraulcylindrar och olika former av transportband, så kallade transportörer, till små och stora företag. Men JKB Hyband vill mer – och till fler typer av kunder. Ett tredje verksamhetsben växer fram: tillverkning av hydraulaggregat. Timingen är utsökt. Efterfrågan är stor, inte minst från industrin.
Det är inte bara produkten i sig som är intressant för stora aktörer. Hydraulaggregaten måste också installeras och driftsättas. Jonathan och hela JKB är ett svar på marknadens behov.
Saker och ting rullar på. Och kunderna rullar in. I Sverige, men också i Danmark och Norge.
JKB Hyband lyckas på kort tid bli en nischad aktör på en stor marknad och med relativt få konkurrenter. Låt oss kalla det en marknadslucka light.
Företaget är också på många sätt en berättelse om Sverige, från Sverige: det lilla, exportberoende landet, med de många framgångsrika små och medelstora företagen – de som levererar arbetstillfällen och skatteintäkter, som blir till hushållsbudgetar och dagisplatser.
En svensk småföretagarcocktail från Hjo – med ingredienser som mod, investeringsvilja och flit – serveras med fördel väl kyld.
Men Jonathan Brunér har en jordnära ton när han pratar om verksamheten.
– Många företag väljer ut vilka kunder de ska arbeta med. Så gör inte vi. Vi hjälper alla. Det kanske inte maximerar intäkten på varje kund. Men det gör att vi med handen på hjärtat kan säga att vi har gjort allt för varje enskild kund. Det är en kompromisslös princip.
Vi är specialister på hydraulik, inte inköp. Därför var ett av mina första beslut att samarbeta med en professionell inköpspartner. Det har sänkt våra transportkostnader med drygt 60 000 kronor om året i tio års tid.
Jonathan Brunér

Samarbetet med Seiva
Om du tillverkar produkter som väger mycket och transporteras långt behöver du en stabil inköpspartner. Som sköter prisbevakningen. Som förhandlar åt dig.
JKB Hyband har varit kunder hos Seiva sedan 2011.
Samarbetet visar att det går att bygga en konkurrenskraftig, växande verksamhet och hålla kostnaderna nere – på samma gång.JKB använder Visma för att sänka kostnaderna på transporter, drivmedel och kontorsmateriel.
Bransch: Tillverkande industri
Bildades: 2009
Inköpspartner: Seiva (ägs av Visma Advantage)
Omsättning: 13,4 miljoner (2017)
Besparing som del av företagets vinst: 26 %
Använder vår inköpsknapp: Ja